اگر جانور کنوئیں میں گر جائے اور وہ مر نے کے قریب ہو جائے تو اس کو کس طرح حلال کریں؟
راوی: یعقوب بن ابراہیم , عبدالرحمن , حماد بن سلمہ , ابوعشراء
أَخْبَرَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ أَبِي الْعُشَرَائِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا تَکُونُ الذَّکَاةُ إِلَّا فِي الْحَلْقِ وَاللَّبَّةِ قَالَ لَوْ طَعَنْتَ فِي فَخِذِهَا لَأَجْزَأَکَ
یعقوب بن ابراہیم، عبدالرحمن، حماد بن سلمہ، ابوعشراء سے روایت ہے کہ انہوں نے اپنے والد سے نقل کرتے ہیں یا رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم ! کیا ذبح کرنا حلق اور سینہ میں لازم ہے؟ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا اگر جانور کی ران میں تیر مار دیا جائے تو کافی ہے۔
It was narrated that Rafi’ bin Khadij said: “I said: ‘essenger of Allah, we are going to meet the enemy tomorrow, and we do not have any knives.’ He said: ‘If the blood is shed and the name of Allah is mentioned, then eat, unlike (it is slaughtered) with teeth or nails, and I will tell you about that. As for teeth, they are bones, and as for nails, they are the knives of the Ethiopians.’ We acquired some spoils of war including sheep or camels, and a camel ran away, so a man shot an arrow at it and stopped it. The Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم said: ‘Some of these animals’ — or ‘these camels’ — ‘are untamed like wild animals, so if one of them goes out of your control, do the same.” (Sahih)