سابقہ حدیث میں خالد الخدا کے متعلق اختلاف
راوی: محمد بن منصور , سفیان , ابن جدعان , قاسم بن ربیعة , ابن عمر
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَنْصُورٍ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ جُدْعَانَ سَمِعَهُ مِنْ الْقَاسِمِ بْنِ رَبِيعَةَ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ فَتْحِ مَکَّةَ عَلَی دَرَجَةِ الْکَعْبَةِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَی عَلَيْهِ وَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ أَلَا إِنَّ قَتِيلَ الْعَمْدِ الْخَطَإِ بِالسَّوْطِ وَالْعَصَا شِبْهِ الْعَمْدِ فِيهِ مِائَةٌ مِنْ الْإِبِلِ مُغَلَّظَةٌ مِنْهَا أَرْبَعُونَ خَلِفَةً فِي بُطُونِهَا أَوْلَادُهَا
محمد بن منصور، سفیان، ابن جدعان، قاسم بن ربیعة، ابن عمر رضی اللہ تعالیٰ عنہ سے روایت ہے کہ جس روز مکہ مکرمہ فتح ہوا رسول کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم خانہ کعبہ کی سیڑھی پر کھڑے ہوئے اور اللہ تعالیٰ کی حمد فرمائی اور اس کی ثناء بیان کی اور فرمایا اس اللہ کا شکر ہے کہ جس نے اپنا وعدہ سچا فرمایا اور اپنے بندوں کی مدد فرمائی اور فوجوں کو تنہا خود ہی بھگا دیا باخبر ہو جاؤ کہ جو شخص خطاء عمد سے مارا جائے کوڑے یا لکڑی (وغیرہ) سے جو قتل عمد کے مشابہ ہے اس میں سو اونٹ ہیں دیت مغلظ ہے چالیس ان میں سے حاملہ ہوں۔
It was narrated from ‘Amr bin Shuaib, from his father, from his grandfather, that the Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم said: “Whoever is killed by mistake, his ransom is one hundred camels: Thirty Bint Makhad, thirty Bint Labz n, thirty -Iiqqah and ten Bin Laban.” The Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم used to fix the value (of the Diyah for accidental killing) among town- dwellers at four hundred Dinars or the equivalent value in silver. When he calculated the price in terms of people with camels (for Bedouin), it would vary from one time to another. When prices rose, the value in Dinars would rise, and when prices fell the value in Dmnars would fall. At the time of the Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم the value was between four hundred and eight hundred Dinars, or the equivalent value in silver, eight thousand Dirharns. And the Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم ruled that if a person’s blood money was paid in cattle, among those who kept cattle, the amount was two hundred cows; and if a person’s blood money was paid in sheep, among those who kept sheep, the value was two thousand sheep. The Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم ruled that the blood money is part of the estate, to be divided among the heirs of the victim according to their allotted shares, and whatever is left over is for the ‘Asabah. And the Messenger of Allah صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم i ruled that if a woman commits murder then her ‘Asabah, whoever they may be, must pay the blood money, but they do not inherit anything except that which is left over from her heirs; if a woman is killed then her blood money is to be shared among her heirs, and they may kill her killer. (Hasan)